lördag 4 februari 2012

Mer spansk hip hop - Mala Rodriguez

Finns otroligt mycket spansk musik därute att lyssna, den ständiga frågan är bara: Hur ska man som svensk utan några förkunskaper hitta/upptäcka nya artister/låtar? Min blogg är en bra start men hinner bara skriva ca ett inlägg per vecka och har enbart koll på en liten del av allt som finns därute. Ett sätt att hitta nya artister jag upptäckt senaste tiden är Spotify, deras flik med related artists är helt enkelt guld värd. Genom related artists upptäckte jag till exempel La Mala Rodríguez. Detta eftersom jag lyssnar en hel del på Toteking. Via spotify kom jag då vidare till Mala Rodríguez.

Mala Rodríguez är som Toteking från södra Spanien, dock inte från Sevilla utan från Cadíz/Jerez de la Frontera. Hon har varit aktiv sedan 1996 och har hunnit med att släppa en hel del album. Har inte hunnit lyssna igenom allt men tycker att det är helt ok även om jag föredrar Toteking. Ändå inte illa då jag är en person som egentligen aldrig lyssnat på hip hop.


Por la noche
Här i en remix med Toteking och några andra spanska artister, Juaniaka och Capaz. Finns även i en version med bara Mala Rodríguez men tycker denna är bättre. Återstår att lyssna in mig på Juaniaka och Capaz.



Por eso mato
Låt från senaste albumet Dirty Bailarina som släpptes 2010. Irritationen mot finans/skuldkrisen och dagens situation uppmärksammas även av Mala Rodríguez.



La Niña
Man har hört att hip hops speciellt amerikansk enbart ska handla om drogförsäljning, gängliv mm. Spanien är inte USA, droger finns dock så givetvis måste även Mala Rodríguez behandla temat. Dock har hon en annan utgångspunkt så låten är väl inte direkt en hyllning till drogförsäljningen.

1 kommentar:

  1. Hej, jag är Martin Reed, om du är redo att få en lånekontakt. Benjamin via e-post: 247officedept@gmail.com, WhatsApp: +1989-394-3740 Jag ger kredit till sin tjänst. De ger mig summa 2.000.000,00 Euro till avkastning på 2% avkastning. Inom fem arbetsdagar. Benjamin arbetar med gruppinvesterare till ren lån- och skuldfinansiering vid låg avkastning för att betala dina räkningar eller köpa ett hem eller öka ditt företag. snälla, jag råder alla där ute som är i behov av lån och kan vara pålitliga, pålitliga och kapabla att återbetala vid tidpunkten för medel.

    SvaraRadera