onsdag 22 juni 2011

2006

Då kör vi igång bloggen. Tänkte börja från början. Februari 2006 och en ung förvirrad svensk har just anlänt till Sevilla, Andalusien, Spanien för ett halvår studier vid la Facultad de Ciencias Economicas y Empresariales. Med ett års spanska på halvfart vid sidan av mina andra studier kände jag mig alltifrån säker på språket. Blev en hektisk början då det allt som oftast var svårt att förstå var man över huvud taget skulle befinna sig plus att boende skulle ordnas på plats. Av det som sades till mig förstod jag uppskattningsvis 10-20 procent.

Eftersom jag på hostalet inte hade tillgång till internet blev det många besöka på olika internetcaféer. Jag tror att det var under något av alla dessa besök som jag började känna igen vissa av låtarna som spelades på radio. Börjar därför presentationen av min spanska musik med det som i början på 2006 var en av de mest spelade låtarna i Spanien: Julieta Venegas med Me Voy. Om Julieta Venegas vet jag egentligen inte speciellt mycket förutom att hon är en känd artist från Mexico. Hennes musik är relativt långsam vilket är mycket fördelaktigt när man är nybörjare inom ett språk. Det gick faktiskt att förstå enstaka ord av vad hon sjöng vilket jag var mycket nöjd med. Tog därför inte lång tid innan jag hade laddat ned hela albumet Limon y Sal vilket jag lyssnade otroligt mycket på under mitt halvår i Sevilla. Ser också att hon faktiskt har en svensk wikipedia sida vilket kanske kan vara intressant:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Julieta_Venegas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar