tisdag 23 augusti 2011

Seguridad Social

Den första artisten jag för många många år sedan började lyssna på var vår egen Thåström, vilket ganska snabbt ledde vidare till Ebba Grön innan jag upptäckte världens genom tiderna bästa band The Clash. Brukar säga att jag utan problem skulle kunna lyssna på enbart The Clash under resten av mitt liv utan att egentligen tröttna. Dock har det varit något av ett problem att jag innan jag fyllde arton upptäckte den bästa musiken jag någonsin skulle få uppleva under resten av mitt liv. Kan bli lite segt att lyssna på ny musik då jag vet att hur bra den än är inte kommer att vara bättre än The Clash. Det var dock en rejäl tröst när jag upptäckte att Spanien och för den delen hela Sydamerika precis som oss i Sverige(Ebba Grön, KSMB etc) hade sin egen punkvåg i början på 80 talet. Det finns med andra ord mängder av gamla band att lyssna på om man vill gå igenom punken igen fast på spanska den här gången.

En av de första spanska grupperna från den här tiden jag upptäckte var Seguridad Social. Vet inte om man egentligen riktigt kan kategorisera dem som en punkgrupp. Wikipedia benämner dem som rock mediterráneo samtidigt som man säger att de har sitt ursprung i punken vilket stämmer ganska bra. Inspirerade av The Clash är man hur som helst då man gjort en spansk cover av Train in Vain. Man har hållit på länge sedan 1982 fram till 2011. Upptäckte till och med att man i år 2011 släppt ett nytt album El Mundo al Día en 80 vueltas. Får bli tre låtar från Seguridad Social, singel från nya albumet Poco que me das,(lyssnar på den för första gången nu), samt två av de mest populära låtarna från Spotify, Quiero tener tu presencia och Chiquilla.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar